ul. Św. Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Poland +48 504 426 155 office@tick.com.pl

Blog Details

  • Home
  • Wdrożenie e-raportowania we Francji
Wdrożenie e-raportowania we Francji
Tick 14th czerwiec 2022 0 Comments

Francja, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, zwalcza oszustwa związane z VAT. W związku z tym państwo zdecydowało się wdrożyć zarówno e-fakturowanie, jak i e-sprawozdawczość , przy czym ta ostatnia polega na przekazywaniu administracji niektórych informacji dotyczących transakcji handlowych, które nie są objęte tym pierwszym.

Wymóg ten da francuskim organom podatkowym ogólny obraz działalności gospodarczej i pracy danej firmy, co znacznie ułatwi wykrywanie oszustw podatkowych i zwiększy pobór podatku VAT .

Kto?

Ogólnie rzecz biorąc, wszyscy podatnicy VAT mający siedzibę we Francji, którzy prowadzą swoją działalność z klientami indywidualnymi lub prawnymi niepodlegającymi opodatkowaniu , lub z podmiotami zagranicznymi .

Co?

Przede wszystkim obowiązek dotyczy transakcji opisanych w  art. 290 Ordynacji podatkowej , na przykład:

  • Dostawy towarów opodatkowane we Francji, gdy odbiorcą tych towarów jest osoba niebędąca podatnikiem
  • Dostawy towarów wysyłanych z Francji do innego państwa członkowskiego UE
  • Świadczenie usług uznanych za nieznajdujące się we Francji
  • Wewnątrzwspólnotowe nabycie majątku ruchomego znajdującego się we Francji

Po drugie, zgłaszanie danych dotyczących płatności, takich jak data poboru i pobrana kwota, w tym VAT, z podziałem na stawkę VAT, jeśli ma to zastosowanie, należy przekazać administracji podatkowej.

Co jest wyłączone?

Podatnicy nie muszą zgłaszać transakcji nieobjętych podatkiem VAT lub korzystających ze zwolnień z VAT , takich jak usługi medyczne, ubezpieczeniowe, edukacyjne itp.

Gdy?

Wdrażanie e-raportowania przebiega według tego samego harmonogramu, co w przypadku e-fakturowania:

  1. Duże firmy – od 1 lipca 2024
  2. Firmy średniej wielkości – od 1 stycznia 2025
  3. Wszystkie pozostałe firmy – od 1 stycznia 2026

Jak?

Dane muszą być przekazywane przez firmę przeprowadzającą operację poprzez:

  1. Partner platformy dematerializacji („PDP”) lub
  2. Publiczny portal fakturowania („PPF”)

Francuskie organy podatkowe obiecały, że możliwe będą różne sposoby i formaty przekazu.

Firmy będą mogły wprowadzać lub przesyłać podsumowanie transakcji przeprowadzonych w danym okresie.

W przypadku wystawiania faktur klientom zagranicznym lub osobom prywatnym, przedsiębiorcy będą mogli składać te faktury bezpośrednio w odpowiednim formacie na wybranej platformie dematerializacji lub publicznym portalu fakturowania. Jeden lub drugi wyciągnie tylko te dane przydatne do e-raportowania na potrzeby organów podatkowych.