ul. Św. Marcin 29/8, 61-806 Poznań, Poland +48 504 426 155 office@tick.com.pl

Blog Details

  • Home
  • Czego możemy spodziewać się od Brexitu?
Brexit
Tick 14th wrzesień 2020 0 Comments

Negocjacje w sprawie umowy o wolnym handlu pomiędzy Wielką Brytanią a UE rozpoczęły się z powodu jednostronnej groźby ze strony  Wielkiej Brytanii o unieważnieniu protokołu dotyczącego Irlandii Północnej. Negocjacje były przeprowadzone w bardzo trudnym czasie z powodu panującej na całym Świecie Pandemii i muszą one jeszcze przejść przez blokady umów Brexit, o których przeczytasz poniżej. Jeśli obie strony zdołają się przebić przez wszelkie burze polityczne, całkiem realne jest zakończenie negocjacji do 31 grudnia 2020 r. Ryzyko gospodarcze dla obu stron jest w dalszym ciągu bardzo wysokie.

Poniżej prezentujemy informacje dotyczące kluczowych blokad i tego jak ma zostać skonstruowana umowa.

Jakie są blokady umów Brexit?

Trzy główne przeszkody w zawarciu umowy o wolnym handlu to:

  • Irlandia Północna. Teraz ponownie pojawiło się to jako poważny zakłócenie transakcji. Wielka Brytania postanowiła w 2019 r. Nadać priorytet swojej zdolności do zawierania nowych umów handlowych z resztą świata i mieć pełną swobodę regulacyjną dla Wielkiej Brytanii, kosztem miejsca Irlandii na rynku wewnętrznym Wielkiej Brytanii. Oznaczało to, że między Irlandia Północną a Irlandią Południową nie będzie kontroli granicznych – w ten sposób uniknięto destabilizacji procesu pokojowego Irlandii. Zamiast tego Irlandia Pn. pozostanie w unijnych systemach celnych. Natomiast kontrole towarów  będą przeprowadzane w portach IRL Pn. w odniesieniu do towarów wchodzących / wychodzących do Wielkiej Brytanii. Nazywa się to granicą na środku Morza Irlandzkiego. W trakcie negocjacji pojawiło się kilka kwestii:    

    • Będzie to oznaczać nadzór UE nad kontrolami granicznymi Irlandii Północnej. Może nałożyć formalności celne na towary przewożone z Irlandii Pn. do Wielkiej Brytanii.

    • Potencjalna jurysdykcja „wstecz” UE w sprawie pomocy państwa przyznanej przedsiębiorstwom Irl. Pn. posiadającym połączenia z Wielką Brytanią. 

    • Wielka Brytania nie chce wyjaśniać swojego dostosowania do norm żywnościowych UE. Może to być związane z chęcią Wielkiej Brytanii do podpisania umowy o handlu żywnością z USA, która zmniejszyła wymagania.

Rząd brytyjski stara się teraz zmienić warunki Irlandii Północnej w swojej ustawie o rynku wewnętrznym. UE grozi skierowaniem Wielkiej Brytanii do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pod koniec września, jeśli ustawa nie zostanie wycofana.

 

  • Pomoc państwa: Stały dostęp Wielkiej Brytanii do jednolitego rynku UE bez ścisłego dostosowania do standardów UE. Obejmuje to zasady “równych warunków działania”, które gwarantują, że rządy nie starają się pomagać krajowym przedsiębiorstwom w przestrzeganiu nieuczciwych przepisów. Obejmuje ona: prawa pracy; polityki społecznej; normy środowiskowe; pomoc państwa dla przedsiębiorstw krajowych; konkurencji i podatków. Wielka Brytania chce pełnej kontroli nad pomocą państwa i wolnej ręki w dotowaniu młodych firm technologicznych. UE obawia się, że bliskość geograficzna Wielkiej Brytanii z rynkami może oznaczać, że Wielka Brytania może z łatwością stać się tanim konkurentem dla przedsiębiorstw z UE bez dostosowania przepisów.

  • Prawa połowowe. UE chce, aby jej floty rybackie miały stały dostęp do wód Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania chce przywrócić pełne prawa do brytyjskich flot. Kwestia ta sprowadza się do procesu i czasu na to. UE wstrzymuje się z tą niezwykle symboliczną kwestią, aby uzyskać dźwignię negocjacyjną w zakresie pomocy państwa i innych kwestii.

7 kluczowych elementów omawianych w umowie o wolnym handlu:

Każda umowa o wolnym handlu między Wielką Brytanią a UE będzie zawierać siedem kluczowych elementów:

  1. Handel bezcłowy  na wszystkie towary;

  2. Ściślejsza współpraca celna i możliwość zmniejszenia biurokracji;

  3. Przepisy dotyczące usług podobnych do umowy o wolnym handlu UE z Japonią;

  4. Wzajemne uznawanie kwalifikacji zawodowych;

  5. Tworzenie forów współpracy regulacyjnej w celu uniknięcia niepotrzebnych przyszłych barier w handlu;

  6. Wykonalne zobowiązania dotyczące nierezydentów gwarantujące, że Wielka Brytania nie osłabia obowiązujących przepisów dotyczących pomocy państwa, konkurencji, pracy i środowiska;

  7. Przepisy ułatwiające czasowy przepływ osób i usługodawców.

Wielka Brytania w dobie Brexitu bez umowy o wolnym handlu, może mieć ogromny wpływ na handel transgraniczny.